Lenka Štokrová Škola Tereza Mikešová Volný čas

Plenér ozvláštnil červnovou výuku a přinesl spoustu výtvarných děl

Ve zkratce

Plenér je tradice, která se na naší škole drží už pár let. Jeho historie je ale mnohem starší. Jak probíhal ten letošní (jarní) a jak vlastně tento nápad vznikl, to se dočtete v tomto článku.

foto: Marta Veselá Jirousová

Stejně jako v předchozích letech, i v letošním roce se konal tradiční plenér. Probíhal ve dnech od 16. do 18. června. Už od roku 2013 je zvykem na naší škole tuto akci pořádat. S daným nápadem poprvé přišla současná učitelka výtvarné výchovy Mgr. Marta Veselá Jirousová.

190 let stará tradice

Počeštělé slovo „plenér“ pochází z francouzského „en plein air“ („na vzduchu“). Tento pojem je spojen s barbizonskými malíři, kteří v polovině 19. století přišli s novým způsobem tvoření krajinomalby. Předtím totiž malíři v přírodě tvořili pouze skici a samotné obrazy dodělávali ve svém ateliéru. Barbizonští však chtěli lépe zachytit přímý dojem krajiny, a proto malovali rovnou v přírodě.

Příroda v černobílé i v barvách

Studenti se během plenéru pohybovali nejčastěji v zámeckém parku, kde tvořili svá díla. První den byl ve stylu černobílé kresby, obvykle používanými pomůckami byl uhel, tužka nebo rudka.

Druhý den přišly řada na barvy – vodovky, anilinky, vodové barvy nebo pastely měly pré.

Během rána třetího dne žáci dokončovali své obrázky z předešlých dnů. Celá akce pak byla završena výstavou obrazů vytvořených během těchto 3 dnů na školním dvoře, kde se sešli účastníci plenéru, jejich spolužáci a učitelé. Toto setkání bylo doprovázeno zpěvem.

Problémy i benefity

Kreslení v přírodě je příjemné, má ale i svá úskalí. Změna světla či počasí, ruch okolí nebo silný vítr dokážou ztížit celou snahu umělce. To ale nic nemění na tom, že malování v krajině má i spoustu výhod. Může pomoci nalézt vlastní umělecký styl, jistější ruku a popřípadě i nabídnout přípravu na vysokou školu s uměleckým zaměřením.

Další fotografie naleznete na webových stránkách naší školy